Pimp je dagelijkse bezigheden tot 24/7 fitness

Pimp je dagelijkse bezigheden tot 24/7 fitnessSporten is gezond. Dat weten we allemaal. Toch komt het er vaak niet (genoeg) van. Geen tijd, geen zin… Herkenbaar? Geeft niet! Want om fit te worden en te blijven ter ondersteuning van je gezondere leefstijl kun je prima je dagelijkse bezigheden gebruiken. Door die wat op te pimpen kom je aan voldoende beweging iedere dag weer. Bouw het rustig op met kleine aanpassingen per keer en algauw verbrand je overdag meer kilocalorieën dan je in de sportschool met dat ene uurtje zou doen!

Kijk eens slim naar uw dagelijkse bezigheden. Stiekem zitten daar allerlei fitnessmogelijkheden in verstopt. Hieronder vind je enkele tips, maar vast en zeker ontdek je er zelf nog meer als je eenmaal de smaak te pakken krijgt.

  • Train je bilspieren terwijl je in de file staat. Links, rechts, links, rechts.
  • Zet je auto iets verder en sjouw zware boodschappentassen er naartoe.
  • Vervang het bukken door squats bij het uitruimen van je vaatwasser.
  • Neem de trap met twee treden tegelijk en vermijd liften en roltrappen.
  • Pak de fiets in plaats van de auto wanneer dat kan. Gebruik je lijf om jezelf te vervoeren.
  • Ga staand vergaderen of wandelen tijdens bila’s op je werk.
  • Wissel op de plaats joggen af met wat simpele krachttraining terwijl je ’s avonds ‘Netflixt’.
  • Stuur zo min mogelijk mails naar collega’s, maar loop naar ze toe.
  • Voer je telefoongesprekken staand of lopend.
  • Parkeer je auto verder van je bestemming of stap één halte eerder of later uit.
  • Doe ook iets actiefs tijdens je lunchpauze.
  • Dorst? Haal je eigen drinken, zodat je even loopt.
  • Gebruik een timer als reminder even op te staan en je zittijd te beperken/onderbreken.
  • Neem tijdens je werk regelmatig pauzes en benut deze pauzes met een fysieke activiteit.

Je hoeft niet lid te zijn van een sportschool om voldoende beweging te krijgen. Tegen de tijd dat je je hebt omgekleed, naar de sportschool bent gereden, een parkeerplaats hebt gevonden en je les begint, had je thuis met een YouTube workout je dagelijkse doel al kunnen behalen. Je hebt ook geen nieuwe hippe outfit nodig. Begin met wat je hebt: jouw lijf. Gebruik het, meer hoef je niet te doen.

Maak bewegen leuk: pimp je dagelijkse bezigheden tot 24/7 fitness

Heb je geen zin om te sporten? Beweeg dan meer gedurende je dag. Je hoeft niet ‘officieel’ te sporten om gezond te zijn. Je moet bewegen. Dus beweeg wanneer je kunt. Bouw het langzaam op. Hoe vaker je beweegt, des te makkelijker en leuker het wordt. En voor je het weet sla je jezelf voor je hoofd dat je ooit dacht dat je geen tijd had om te sporten. Dan heb je zúlke sterke bilspieren gekregen van in de file staan dat je gewoon zín hebt door de polder te fietsen ;)