Slaap je slecht met zomerhitte? De siësta als powernap!
Geplaatst op: 01-08-2018
Aantal keer bekeken: 84

Slaap je slecht met zomerhitte? De siësta als Powernap!Vaak met deze zomerhitte slaap je ’s nachts minder goed en bouw je zomaar een slaaptekort op. Hoe zorg je er nou voor dat je toch voldoende uitrust? Onze zuiderburen hebben de siësta en dat is niet voor niks. Dé door NASA onderzochte oplossing voor slaaptekort inhalen is de powernap. Oftewel: de middagdut. Hét bewezen middel om je slaaptekort weg te werken.

Dus niet de volgende nacht dan maar ‘extra’ slapen. Of oplossen met cafeïne of extra daglicht. Raakt je bioritme van in de war ook nog!

Een siësta als powernap pak je als volgt aan. Vraag je af hoeveel tijd je hebt. Voor een snelle herstart en een nieuwe dosis alertheid is 10-20 minuten genoeg. Wil je alle cognitieve processen een beurt geven, kies dan voor 60 minuten. Dan kom je in een slaap terecht die helpt feiten, plaatsen en gezichten te onthouden. Nadeel van dit dutje is dat je slaperig wakker wordt.

De powernap van 90 minuten geeft je een volledige slaapcyclus, die je creativiteit ten goede komt. Deze slaap is ook goed voor het deel van je geheugen dat emoties en procedures opslaat, zoals het leren van nieuwe vaardigheden.

Zet je wekker voor de gekozen tijd en sluit je ogen. Het beste moment daarvoor is siëstatijd: tussen half 2 en half 4 ‘s middags.

Zo zet je je slaapachterstand-teller weer op 0. Bovendien is het ook nog voordelig voor je alertheid, stress-niveau’s, je zintuigen, hart én je productiviteit!

Welterusten :)

Reacties

Reageer

(Je e-mailadres hebben we wel nodig, maar wordt niet gepubliceerd.)
Je naam:
E-mailadres:
Website:
Je reactie:


18 min 7
Voer het resultaat in a.u.b.

Meer artikelen in deze categorie

15
juli
2018

Tips voor bewegen op vakantie

Tips voor bewegen tijdens je vakantie

 

Voorkom spierpijn of juist een teruggelopen conditie met deze tips.

 

17
juni
2018

10 minuten stevig wandelen effectiever dan 10.000 stappen!

10 minuten stevig wandelen effectiever dan 10.000 stappen!

 

Bespaar tijd en het is nog beter voor je gezondheid ook!

15
mei
2018

Slecht slapen maakt je dik. Slaap je slank!

Slecht slapen maakt je dik. Slaap je slank!

 

Weet je van jezelf dat je minder dan vijf uur per nacht slaapt? Heb je voortdurend ‘honger’ en vooral trek in zoete en vette etenswaren? Geef dan aandacht aan je nachtrust en los je slaapproblemen op! Dan verdwijnen die extra kilo's vanzelf mee. 

 

12
maart
2018

Yoga – voor verbinding met jezelf en een getraind lijf ook nog!

Yoga – voor verbinding met jezelf en een getraind lijf ook nog!

 

Met een uurtje yoga practice iedere ochtend, kom ik in het hier en nu, begin ik de dag met een lach en ik krijg er nog een strak en gespierd lijf van ook!

 

13
febr
2018

Afvallen als een 'vent'

Afvallen als een 'vent'

 

Ja, dames, mannen vallen inderdaad sneller af dan wij. Daarom deze keer tips af te vallen als een vent, zodat je strakjes je vrouwenpower uitstraalt in dat leuke zomerjurkje!

28
aug
2017

Zomerkilo s eraf? Ga touwtje springen!

Zomerkilo's eraf? Ga touwtje springen!

 

De meeste mensen hebben sinds hun kindertijd geen springtouw meer in handen gehad. Jammer eigenlijk, want het helpt je snel veel calorieën verbranden...

15
juli
2017

Sporten hoort bij een gezonde leefstijl - 5 redenen om nu te beginnen

Sporten hoort bij een gezonde leefstijl

 

Met regelmatig bewegen breng je allerlei positieve veranderingen in je leven! In deze sportspecial daarom 5 redenen om te sporten.

21
juni
2017

Pimp je dagelijkse bezigheden tot 24/7 fitness

pimp je dagelijkse bezigheden tot 24/7 fitness

 

Kijk eens slim naar je dagelijkse bezigheden. Stiekem zitten daar allerlei fitness-mogelijkheden in verstopt!

15
jan
2017

Goedemorgen week!


Van een 'moetje' naar een 'leukje' ...

07
jan
2015

Waarvoor kom jij je stoel uit in 2015?

“De herinnering die je later wilt hebben, moet je nu maken”


Motiverend denken: wat mij betreft de basis voor alles wat je wilt realiseren in je leven! Lees hier deel 1 over motivatie.