Slecht slapen maakt je dik. Slaap je slank!
Geplaatst op: 15-05-2018
Aantal keer bekeken: 427

Slecht slapen maakt je dik. Slaap je slank!Dat lijkt te mooi om waar te zijn: slaap je slank. In plaats van minder eten en meer bewegen, langer slapen en daarmee afvallen. Het ligt ook wat genuanceerder, maar wetenschappelijk onderzoek heeft inmiddels wel aangetoond dat een goede nachtrust net zo belangrijk is als voldoende bewegen en gezond eten.

Heb je problemen met inslapen, doorslapen of te vroeg wakker worden? Dan raken al na een paar nachten je interne processen in de war. Je maakt teveel het stofje aan dat hongergevoel geeft en je krijgt een tekort aan het stofje dat je het verzadigingsgevoel geeft. Je krijgt dus als het ware ‘permanent’ honger en specifiek ‘snack’-trek. Gevolg: je eet teveel en ongezond. Dat ontregelt dan weer de werking van insuline en dus je bloedsuikerspiegel. Behalve dat je gewicht toeneemt door dit teveel eten vergroot je hiermee ook nog eens de kans op bijvoorbeeld diabetes type 2!

Weet je van jezelf dat je minder dan vijf uur per nacht slaapt? Heb je voortdurend ‘honger’ en vooral trek in zoete en vette etenswaren? Geef dan aandacht aan je nachtrust en los je slaapproblemen op! Voldoende beweging, regelmatig eten, een uur voor het slapen geen beeldschermen meer, een donkere rustige slaapomgeving zonder elektronica, gaat je zeker helpen. Slaapoefentherapie is ook een optie. Je zal zien dat als je slaap verbetert naar het gemiddelde van zo’n acht uur per nacht dat je je fitter voelt en dat waarschijnlijk die hardnekkige paar kilo teveel ineens verdwijnen.

Welterusten!

Wil jij je leefstijl gezonder maken?     Lees meer info over een gezonde leefstijl.
Geïnteresseerd in Lifestyletraining?     Lees meer over 'Samen afvallen zonder dieet'. We starten in september.

Reacties

Reageer

(Je e-mailadres hebben we wel nodig, maar wordt niet gepubliceerd.)
Je naam:
E-mailadres:
Website:
Je reactie:


2 plus 8
Voer het resultaat in a.u.b.

Meer artikelen in deze categorie

01
aug
2018

Slaap je slecht met zomerhitte? De siësta als powernap!

Slaap je slecht met zomerhitte? De siësta als powernap!

 

Gebruik de siësta als powernap om je verloren uren van een te warme nacht in te halen...

 

15
juli
2018

Tips voor bewegen op vakantie

Tips voor bewegen tijdens je vakantie

 

Voorkom spierpijn of juist een teruggelopen conditie met deze tips.

 

17
juni
2018

10 minuten stevig wandelen effectiever dan 10.000 stappen!

10 minuten stevig wandelen effectiever dan 10.000 stappen!

 

Bespaar tijd en het is nog beter voor je gezondheid ook!

12
maart
2018

Yoga – voor verbinding met jezelf en een getraind lijf ook nog!

Yoga – voor verbinding met jezelf en een getraind lijf ook nog!

 

Met een uurtje yoga practice iedere ochtend, kom ik in het hier en nu, begin ik de dag met een lach en ik krijg er nog een strak en gespierd lijf van ook!

 

13
febr
2018

Afvallen als een 'vent'

Afvallen als een 'vent'

 

Ja, dames, mannen vallen inderdaad sneller af dan wij. Daarom deze keer tips af te vallen als een vent, zodat je strakjes je vrouwenpower uitstraalt in dat leuke zomerjurkje!

28
aug
2017

Zomerkilo s eraf? Ga touwtje springen!

Zomerkilo's eraf? Ga touwtje springen!

 

De meeste mensen hebben sinds hun kindertijd geen springtouw meer in handen gehad. Jammer eigenlijk, want het helpt je snel veel calorieën verbranden...

15
juli
2017

Sporten hoort bij een gezonde leefstijl - 5 redenen om nu te beginnen

Sporten hoort bij een gezonde leefstijl

 

Met regelmatig bewegen breng je allerlei positieve veranderingen in je leven! In deze sportspecial daarom 5 redenen om te sporten.

21
juni
2017

Pimp je dagelijkse bezigheden tot 24/7 fitness

pimp je dagelijkse bezigheden tot 24/7 fitness

 

Kijk eens slim naar je dagelijkse bezigheden. Stiekem zitten daar allerlei fitness-mogelijkheden in verstopt!

15
jan
2017

Goedemorgen week!


Van een 'moetje' naar een 'leukje' ...

07
jan
2015

Waarvoor kom jij je stoel uit in 2015?

“De herinnering die je later wilt hebben, moet je nu maken”


Motiverend denken: wat mij betreft de basis voor alles wat je wilt realiseren in je leven! Lees hier deel 1 over motivatie.